Thursday, January 15, 2009

JERUSALEM : Suatu Sorotan Sejarah

"kami berpergian sama seperti orang lain...namun kami tidak tahu arah mana untuk kami pulang..."

Nukilan lirik syair ini oleh penyair agung Palestin, Mahmoud Darwish. Hanya sebaris ayat daripada syair beliau mampu menggambarkan segala-galanya - rakaman 1001 rentetan peristiwa yang terlipat di Jerusalem - melalui suara hati sunyi beliau yang mencekam. Kini, hidup bagi bangsa Arab terutamanya di wilayah bergolak itu seperti hanya tinggal di ruang mati, terjal dan penuh kegetiran akibat daripada serangkaian tragedi hitam dan konflik berpanjangan tiada kesudahan yang hingga kini terus bergolak. Belum ada yang mampu memastikan pertumpahan darah, mayat bergelimpangan dan kapan putih yang membalut tubuh di kota yang menjadi rebutan tiga agama besar - Islam, Kristian dan Yahudi - itu akan berakhir.

Tuah Jerusalem

Apa yang pasti, tiada satu kota di dunia ini pun yang mampu menyamai eksistensi Jerusalem. Selain menyimpan kisah masa silam yang agung lagi gemilang, kota ini telah menjadi kawasan yang paling padat dengan peristiwa-peristiwa besar sepanjang sejarah peradaban dunia. Kota suci Islam ini menyimpan kisah tentang penaklukan, sengketa dan konflik agama serta kemanusiaan dengan kekelaman latar sejarah di sepanjang penyelusurannya. Bercerita mengenai perihal sejarah, tercatat sejak zaman Chalcolitic 4500-3200 SM wilayah ini telah dimukimi. Nama Jerusalem pula muncul pada era Hyksos (1750-1500 SM) dengan nama ketika itu adalah Urusalim. Pada 5 abad seterusnya, sekitar tahun 1000 SM, ketika penguasaan Raja Daud ( raja Yahudi pertama), penaklukan Jerusalem mula berlaku. Begitu jugalah perilaku sejarah kelam masa-masa mendatang, di mulai dengan meletusnya Perang Salib pada 25 November 1095 yang mana ia menjadi peristiwa paling kelam dalam sejarah Jerusalem ( perang selama 90 tahun itu dibawah pimpinan Komando Paus Urbanus II ).

Tuah Jerusalem yang paling agung bukan sebenarnya terletak kepada warisan sejarahnya yang panjang semata-mata, tetapi perlu melihat kepada erti spiritualnya yang dalam. Bagi Yahudi laknatullah, Jerusalem merupakan satu-satunya kota suci di dunia ini kerana menurut Kitab Tawarikh - "tempat kediaman nama-Ku..". Bagi penganut Kristian pula, Jerusalem adalah kota suci yang sangat penting kerana di kota inilah mereka percaya bahawa Jesus hidup, berkarya, wafat dan bangkit untuk menebus dosa umat manusia dan akhirnya naik ke syurga. Sementara bagi umat Muslim, Jerusalem merupakan kota di mana Nabi Muhammad S.A.W melalui perjalanan malamnya dari Masjidil Haram di Mekkah ke Jerusalem lalu naik ke Sidrat al Muntaha dalam peristiwa Israk Mikraj. Oleh yang demikian, tanah Jerusalem mempunyai latar belakang yang signifikan bagi ketiga-tiga agama samawi di atas.

Mengutip sedikit petikan daripada buku karangan Leah Sullivan yang bertajuk Jerusalem:The Three Religions of The Tample Mount ada mengatakan bahawa kaum Yahudi, Kristian dan Islam memandang Jerusalem sebagai "pintu ke Syurga" kerana di sinilah mereka yakini terjadi pertemuan antara Bumi dan Syurga. Selain daripada itu, di tanah Jerusalem terdapat bermacam doktrin-agama seperti Tembok Ratapan ( tempat menyesali perbuatan dosa yang dilakukan ) bagi kaum Yahudi , Gereja Makam Kristus dan Via Dolorosa bagi penganut Kristian ( jalan ketika Jesus memanggul salib menuju ke Bukit Golgota.

Toleransi

Persoalan yang timbul kini, ada ruang sejarah tentang toleransi yang telah dilupakan daripada seorang yang pernah menduduki Jerusalem pada masa silam. Sementara pada detik ini, Yahudi, Nasrani dan Islam lebih mengingati masa sejarah yang kelam dan hitam serta menutup sekelumit memori kolektif mereka mengenai suatu fasa atau babak sejarah yang indah di Jerusalem. Dalam pita sejarah, kita bisa mengingat kembali ketika zaman pemerintahan Khulafa ar Rasyidin ke-2, Saidina Umar RA yang menguasai Jerusalem. Awal-awal zaman Arab ini dikenali sebagai zaman yang penuh toleransi antara agama. Para penganut agama Yhudi, Kristian dan Islam dapat hidup berdampingan dan bersama-sama secara damai dan mampu melaksanakan ibadah masing-masing tanpa hambatan dan rintangan. Khusus buat penganut Yahudi, zaman pemerintahan Saidina Umar RA adalah masa yang paling damai kerana setelah 500 tahun terusir, mereka mampu kembali ke Jerusalem dan menjalankan ibadah mereka dengan tenang.

Pada tahun 637 M, setelah mengepung Jerusalem, maka lahirlah suatu persefahaman antara Patriark Elya al-Quds Sophronius dengan Khalifah Umar yang dikenali sebagai Perjanjian Umar. Pada masa ini ia disebut Dore Gold yang mana pada masa ini toleransi dikembangkan. Secara tuntasnya, seharusnya masa-masa inilah yang perlu dikembangkan oleh mereka yang bersengketa pada waktu ini, agar kehormatan dan kesucian kota Jerusalem dapat tertuai di muka bumi Allah SWT ini. Bukan seperti cara dan tindakan puak Israel laknatullah yang angkuh dengan menerapkan prinsip the winner takes all , dengan melahap rakus sehabisnya wilayah Tepi Gaza yang sememangnya menjadi hak hakiki warga Palestin bersesuaian dengan Resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ( PBB ).

5 comments:

  1. wow.

    ur good.

    best gile.

    at least dapat menambah ilmu aku yang mereng ini.

    ReplyDelete
  2. panjang sgt la nk bacA........
    insya-allah bila free ak baca k.....

    ReplyDelete
  3. adoi..sejarah...tp bez gak! vocab ko mmg superb la! ;p

    ReplyDelete